FAQ - Ofte stillede spørgsmål

På grund af smittefare (Corona - COVID-19) har bibliotekerne i Varde Kommune været lukket fra den 12/3 og indtil mandag den 18. maj. Her kan du få svar på de vigtigste spørgsmål i forbindelse med genåbningen af biblioteket.

Kan jeg bestille materialer via hjemmesiden? 
Ja, der er åbent for nye reserveringer via hjemmesiden, bibliotekets app og bibliotek.dk.

Kan jeg aflevere materialer på bibliotekerne?
Ja, du kan aflevere materialer på alle biblioteker i den bemandede åbningstid. Biblioteksbussen og det selvbetjente bibliotek er dog stadig lukket.   

Får jeg bøder for at aflevere for sent?
Alle bøder og gebyrer var suspenderet i lukkeperioden og vil fortsat være det frem til udgangen af maj. Herefter genetableres gebyrsystemet, så man efter den 2. juni vil blive opkrævet gebyrer for for sent afleverede materialer.

Er der åbent for selvbetjening på bibliotekerne?
Nej, der er i øjeblikket kun åbent i den bemandede åbningstid, og biblioteksbussen kører ikke.

Slettes de gebyrer, jeg havde, inden bibliotekerne lukkede?
Nej, du skal stadig betale de gebyrer, du fik før lukkeperioden.

Kan jeg låne nye materialer?
Ja, du kan låne nye materialer i den bemandede åbningstid.

Kan jeg afhente reserverede materialer på bibliotekerne?
Ja, du kan afhente reserverede materialer i den bemandede åbningstid.

Kan jeg aflevere mine materialer i postkassen på biblioteket?
Nej, postkasserne er ikke til materialer.

Kan jeg læse avis på biblioteket og tidsskrifter?
Ja. Det er nu igen muligt at læse aviser og tidsskrifter på biblioteket.

Kan jeg bruge bibliotekets pc’er og kopimaskiner?
Nej, du kan ikke bruge vores pc’er og kopimaskiner/printere. Men du er velkommen til at tage din egen pc med.

Kan jeg købe bøger i bogsalget?
Ja, nu kan du igen købe de kasserede bøger i bogsalg, dog kun i den bemandede åbningstid. Vi opfordrer dig til at betale med kort eller MobilePay.

Hvornår kører biblioteksbussen igen?
Det er uafklaret på nuværende tidspunkt, men du kan stadig bestille til bussen, selvom den holder stille. Vi bringer ud til de normale afhentningssteder. Se listen her.

Der vil blive bragt materialer ud til Alslev, Billum, Fåborg, Janderup, Nordenskov, Næsbjerg, Outrup, Starup og Årre om mandagen. Torsdag vil der blive bragt ud til Ansager, Horne, Lunde, Sig, Skovlund og Tistrup. Når du afhenter, skal du huske at lægge afhentningsnoten i chartekket i kassen.

Kan jeg ringe til biblioteket?
Ja, du kan ringe til biblioteket i den bemandede åbningstid.

Kan jeg stadig bruge bibliotekets digitale tilbud?
Ja, du kan finde alle vore tilbud på E-biblioteket. Du kan se, hvor mange e-bøger, lydbøger og film, du må låne, når du logger ind og låner via eReolen og Filmstriben.

Jeg har købt billet til et nu aflyst arrangement, hvordan får jeg pengene tilbage?
Når et arrangement bliver aflyst, tilbagefører vi det betalte til dit kreditkort. Hvis du har købt billet kontant på biblioteket, henvender du dig efter lukkeperioden og får pengene tilbage. Medbring ID.

Jeg har stået i kø længe til en bestemt bog, mister jeg min plads i køen?
Nej, du mister ikke din plads i køen.