FAQ - Ofte stillede spørgsmål

På grund af smittefare (Corona - COVID-19) har bibliotekerne i Varde Kommune været lukket fra den 12. marts og indtil mandag den 18. maj. Her kan du få svar på de vigtigste spørgsmål i forbindelse med genåbningen af biblioteket.

Skal jeg bruge mundbind på biblioteket?
Ja, fra torsdag den 29. oktober 2020 skal du bære mundbind eller visir, når du besøger os. Læs her mere om brugen af mundbind på biblioteket.

Kan jeg bestille materialer via hjemmesiden?
Ja, der er åbent for nye reserveringer via hjemmesiden, bibliotekets app og bibliotek.dk.

Kan jeg aflevere materialer på bibliotekerne?
Ja, du kan aflevere materialer på alle biblioteker 7-22.

Får jeg bøder for at aflevere for sent?
Alle bøder og gebyrer var suspenderet i lukkeperioden og har været det til udgangen af maj. Herefter genetableres gebyrsystemet, så man efter den 2. juni vil blive opkrævet gebyrer for for sent afleverede materialer.

Er der åbent for selvbetjening på bibliotekerne?
Ja

Slettes de gebyrer, jeg havde, inden bibliotekerne lukkede?
Nej, du skal stadig betale de gebyrer, du fik før lukkeperioden.

Kan jeg låne nye materialer?
Ja

Kan jeg afhente reserverede materialer på bibliotekerne?
Ja, du kan afhente reserverede materialer i den bemandede og selvbetjente åbningstid.

Kan jeg aflevere mine materialer i postkassen på biblioteket?
Nej, postkasserne er ikke til materialer.

Kan jeg læse avis på biblioteket og tidsskrifter?
Ja. Det er nu igen muligt at læse aviser og tidsskrifter på biblioteket.

Kan jeg bruge bibliotekets pc’er og kopimaskiner?
Ja

Kan jeg få hjælp i netværkstedet?
På grund af smittefare er Netværkstedet lukket på ubestemt tid. Der bliver ikke afholdt Netværksted før tidligst i 2021. Læs mere om netværkstedet her www.vardebib.dk/netværksted.

Kan jeg købe bøger i bogsalget?
Ja, nu kan du igen købe de kasserede bøger i bogsalg. Vi opfordrer dig til at betale med kort eller MobilePay.

Hvornår kører biblioteksbussen igen?
Biblioteksbussen kører igen fra den 12. august. Du kan stadig bestille til bussen, selvom den holder stille. Vi bringer ud til de normale afhentningssteder. Se listen her.

Der vil blive bragt materialer ud til Alslev, Billum, Fåborg, Janderup, Nordenskov, Næsbjerg, Outrup, Starup og Årre om mandagen. Torsdag vil der blive bragt ud til Ansager, Horne, Kvong, Lunde, Sig, Skovlund og Tistrup. Når du afhenter, skal du huske at lægge afhentningsnoten i chartekket i kassen.

Kan jeg ringe til biblioteket?
Ja, du kan ringe til biblioteket i den bemandede åbningstid.

Kan jeg stadig bruge bibliotekets digitale tilbud?
Ja, du kan finde alle vore tilbud på E-biblioteket. Du kan se, hvor mange e-bøger, lydbøger og film, du må låne, når du logger ind og låner via eReolen og Filmstriben.

Foregår arrangementerne på samme måde som hidtil?
Pga. smittefare og afstandskrav bliver afviklingen af arrangementerne lidt anderledes, end vi er vant til. Klik her for at læse, hvordan du forholder dig i forbindelse med arrangementerne.

Jeg har købt billet til et nu aflyst arrangement, hvordan får jeg pengene tilbage?
Når et arrangement bliver aflyst, tilbagefører vi det betalte til dit kreditkort. Hvis du har købt billet kontant på biblioteket, henvender du dig efter lukkeperioden og får pengene tilbage. Medbring ID.