FAQ: Betaling af gebyr eller erstatninger

Fra den 4. april 2022 kan du ikke længere betale gebyrer og bøder til Varde Bibliotek på bibliotekerne, bibliotekets hjemmeside eller app’en. Her kan du finde svar på ofte stillede spørgsmål om betaling af gebyrer til biblioteket.

Hvor og hvordan skal jeg betale mine gebyrer efter 4. april 2022?
Hvis du skal betale et gebyr eller erstatning til biblioteket, skal du gøre det via Mit Betalingsoverblik på https://vardekommune.dk/borger/kontakt-os/betalinger-til-varde-kommune/, som du kan tilgå via bibliotekets hjemmeside og app, Varde Kommunes hjemmeside eller via borger.dk.

Hvor kan jeg se mine gebyrer efter 4. april  2022?
Hvis du har afleveret en bog for sent, eller du skal betale erstatning for en bog, vil du fremover modtage en faktura fra Varde Kommune i din digitale postkasse.

Har du gebyrer og erstatninger til Varde Bibliotek, kan du se dem på Mit Betalingsoverblik. Her kan du få et samlet overblik og betale alle gebyrer, erstatninger og anden gæld, du måtte have til Varde Kommune.

Du kan også se dine gebyrer til Varde Bibliotek på bibliotekets hjemmeside og app, når du er logget ind.

Hvorfor står der stadig, at jeg mangler at betale, selvom jeg har betalt mit gebyr?
Der kan gå op til 72 timer, før din betaling kan ses på vardebib.dk og på Biblioteket-appen. Derfor vil du kunne opleve, at der stadig vises gebyrer på din konto, når du logger ind på bibliotekets hjemmeside eller appen, selvom du har betalt.

På Mit Betalingsoverblik kan du altid se en opdateret status på dine betalinger til biblioteket og Varde Kommune.

Hvorfor har I valgt den nye betalingsløsning?
Omlægningen til digital betaling er anbefalet af kommunernes it-fællesskab Kombit, og ordningen gælder de fleste af bibliotekerne i hele landet.

Varde Kommune har besluttet at overgå til den nye betalingsløsning for at samle alle betalinger til kommunen ét sted. Det giver et fuldt overblik for dig som borger, over de betalinger du har til Varde Kommune. Det giver samtidig færre omkostninger til administration.

Kan jeg betale via min bibliotekskonto?
Nej, men fra vardebib.dk vil der være en henvisning til Mit Betalingsoverblik.

Kan jeg betale på biblioteket?
Nej, du kan ikke betale regninger på biblioteket. Al betaling skal ske online via Mit Betalingsoverblik.

Hvordan kan jeg betale min regning, hvis jeg ikke har NemID?
Hvis du ikke har NemID, fremsender Varde Kommune en faktura, som du kan betale i banken.

Såfremt du hverken har NemID eller mulighed for at betale en faktura i banken, kan du henvende dig i Borgerservice for at betale kontant.

Kan jeg se det på min bibliotekskonto, når jeg har betalt?
Ja, men der kan gå op til 72 timer, før din betaling opdateres på din bibliotekskonto.

Jeg har spørgsmål til selve betalingen
Har du spørgsmål til betalingen, skal du kontakte Opkrævningsafdelingen, Varde Kommune på tlf. 79946800 eller via opkraevning@varde.dk

Jeg har spørgsmål til årsagen til min regning 
Har du spørgsmål til årsagen til din regning, skal du kontakte biblioteket på 75221088 eller biblioteket@vardebib.dk.

Jeg har spørgsmål til et rykkergebyr
Har du spørgsmål til et rykkergebyr, skal du kontakte Opkrævningsafdelingen, Varde Kommune på tlf. 79946800 eller via opkraevning@varde.dk

Jeg vil klage over en regning fra biblioteket
Vil du klage over en regning fra biblioteket, skal du skrive til biblioteket@vardebib.dk

Der er også andre betalinger på Mit Betalingsoverblik?
På Mit Betalingsoverblik samles alle dine betalinger til Varde Kommune, så du har et overblik over, hvad du betaler til Varde Kommune, og du kan samtidig betale alt ét sted.