- Bog
Da danske møbler blev moderne : historien om dansk møbeldesigns storhedstid
Af Per H. Hansen (f. 1957) (2006)
Historien om, hvordan Danish Design blev et brand, og om hvordan de danske møblers ry som udtryk for god smag blev skabt som bevidst markedsføringsstrategi i et samarbejde mellem arkitekter, snedkere, producenter og staten
Se alle eksemplarer
Henter beholdningsoplysninger.
Detaljer om materialet
Type
Bog
Format
illustreret (nogle i farver)
Sprog
dansk
Emneord
Emnetal
76.6
Beskrivelse
Indhold: Mine tilgange til moderne danske møbler ; Fortællingen om Kaare Klint og Klint-skolen ; Kan nogen gerning være smukkere end vor? : snedkerfortællingen, håndværket og A.J. Iversen ; Det særligt danske : opfindelsen af en tradition ; Funktionalismen går som en storm over landene - møbler i maskinernes tidsalder ; Københavns Snedkerlaug og møbeludstillingerne ; Snedkerne finder retningen ; Den Permanente og netværket ; Civilisationen vandrer kun langsomt : møbelindustrien og møbelhandelen retter ind ; Møbler til folket - FDB Møbler og møbelindustrien ; Vis mig dit hjem, og jeg skal sige dig, hvem du er : den gode smag, boligundersøgelser og bosætningslån ; Quo vadis? : snedkere og arkitekter fra 1945 til 1960 ; Danish modern meets modern needs - møbelindustrien på rette spor ; Baby, where have you been all my life : Danish Modern indtager Amerika ; Smør, flæsk og kunsthåndværk ; Danmark som brand - The Arts of Denmark ; Midt i en maskintid - håndsnedkerne og industrien ; Den Permanentes skæbnetime ; Møbler - dødssyg sag for os i dag ; Alt hvad der kommer fra Danmark er godt
ISBN
8711231963
Udgave
1. udgave, 1. oplag (2006)
Omfang
644 sider
Forlag
Syddansk Universitetsforlag& Aschehoug
Målgruppe
alment niveauvoksenmaterialer
Anmeldelser
Lektørudtalelse
Per H. Hansen er historiker og professor på Handelshøjskolen. Derfor har den historie om dansk møbeldesigns storhedstid, der her fortælles, et noget andet sigte end de mange bøger om emnet, der oftest lægger hovedvægten på arkitekterne. Forfatteren forfølger en tese, som han efter omfattende forskning i arkiver og mange slags kilder her kan fremlægge som en minutiøs kortlægning af begivenhedernes gang. Historien om Kåre Klints elever, bl. a. Hans J. Wegner og Finn Juhl, er fortalt gentagne gange, men bogens pointe er, at det netop er en historie, som blev skabt i et samarbejde mellem arkitekter, snedkere, producenter og Staten. Dermed blev Danish Design branded, og de danske møblers ry som udtryk for god smag bevidst skabt som markedsføringsstrategi. Der gås meget omstændeligt frem, men fremstillingen er alligevel levende og understøttes forbilledligt af illustrationerne; ikke mindst de mange eksempler fra samtidige reklamer. Noter, register og omfattende litteraturliste afslutter. Nok forholder Per H. Hansen sig kritisk til sit emne, men det er også et mærkbart con amore projekt af forfatteren til 250 danske designmøbler, 2004